تبلیغات
شیعه - شبهه
تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391 | 02:25 ب.ظ | نویسنده : س.د موسوی
شبهه: آیا درخواست شفاعت از اولیا مایه شرک نیست؟و نوعی پرستش آن ها محسوب نمیشود؟

پاسخ:

اعتقاد به شفاعت اولیای الهی در روز رستاخیز ، از اصولی است که کسی در آن شک و تردید ندارد و همه ی فرق اسلامی به شفاعت پیامبران و به ویژه پیامبر خاتم (ص) اعتقاد راسخ دارند . تنها اختلافی که پس از ظهور ابن تیمیه در قرن هشتم (!) و محمد بن عبدالوهاب در قرن دوازدهم (!) پیش آمد ،این بود که آیا م توان در این جهان نیز از شفیعان واقعی  که شفیع بودن آنها از نظر کتاب و سنت قطعی است،درخواست شفاعت رد  ومثلا گفت :"ای محبوب درگاه خدا در روز رستاخیز درباره ی من شفاعت کن"؟((مانند:یاوجیها عند الله اشفع لنا عند الله))

همه ی عالمان دین ، بر صحت درخواست شفاعت از صاحبان آن ،اتفاق نظر دارند،جز د فرد یاد شده و پیروان آن دو که میگویند :"نمیتوان از صاحبان شفاعت در این جهان درخواست شفاعت رد،بله باید گفت:خدایا!پیامبر را شفیع من قرار بده"

اکنون ان مسئله را بر کتاب خدا و سنت پیامبر عرضه میکنیم تا پرده از چهره حقیقت برداشته شود!

حفیفت درخواست شفاعت چیست؟

اصولا "استشفاع" یعنی یعنی طلب شفاعت،در کتاب های حدیثی و تفسیری به معنای درخواست دعا وارد شده است،مثلا بخاری ،محدث معروف اهل سنت در صحیح خود ،بابی را با این عنوان آورده است "هرگاه مردم در هنگام صحطی از پیشوای خود بخواهند که برای آنان از خدا باران بطلبد ،نباید درخواست آنان را رد کند"

با توجه به این اصل ،نباید درباره درخواست شاعت ه حقیقت آن دعاست،شک و تردید کرد؛زیرا درخواست دعا از مومن از امور پسندیده است،چه رسد به انبیا  اولیا. از این گذشته ، برخی ازیاران پیامبر  از خود آن حضرت در زمان حیات و یا پس از درگذشتایشان درخواست شفاعت می کردند ، اکنون نمونه هایی را یادآور می شویم:

1.حدیث اسن بن مالک (منبع:سنن ترمذی ج4،ص621،حدیث2433)

ترمذی یکی از نویسندگان سنن چهارگانه ،از انس بن مالک چنین نقل میکند:

«از پیامبر(ص)درخواست کردم که در روز قیامت درباره من شفاعت کند.و پذیرفت و گفت:من این کار را انجام میدهم .به پیامبر گفتم:شما را کجا جستجو کنم؟فرمود:در کنار صراط».

.انس با الهام از فطرت خود که درخواست  شفاعت جز درخواست دعا نیست ،از پیامبر(ص)درخواست شفاعت میکند،و پیامبر نیز به او قول مساعد میدهد،و هرگز تصور نمیکند که درخواست شفاعت نوعی شرک است ، و نیز او را از این درخواست باز نمیدارد.

2.حدیث سواد بن قارب(منبع:اصابه بن حجر،ج2،ص95،شماره ترجمه3583این درخواست را با طرق ششگانه نقل کرده است.)

سواد بن قارب از یاران رسول خداست(ص).درباره پیامبر(ص) اشعاری سروده و از او درخواست شفاعت می کند و میگوید:

و کن لی شفعا وم لا ذوشفاعه          بمُغن فَتیلاً عن سواد بن قارب

(ای پیامبر گرامی(ص))،در روز قیامت شفیع من باش ؛ روز ه شفاعت دگران به حال سواد بن قارب به مقدار رشته وسط هسته خرما ، سودی نمی بخشد.

3.حدیث ابوبکر(منبع:سیره ی حلبی ج3 ص474،چاپ دارالمعرفه ،بیروت):

وقتی پیامبر گرامی (ص) درگذشت، بدن مبارک او را با پارچه ای پوشانیده،منتظر بودند که مسلمانان  در کنار مسجد گرد آند تا مراسم «تجهیز» و تغسیل و نماز و تدفین انجام گیرد.در اغین هنگام وقتی ابوبر وارد خانه پیامبر شد ،پارچه ای را از چهره پیامبر برگرفت ، خود را روی پیکرش افکند.او را بوسید و چنین گفت :پدر و مادرم فدای تو باد!تو در زندگی و پس از مرگ پا و پاکیزه هستی . ما را ای محمد(ص) نزد خدایت یاد کن و ما را به خاطر داشته باش .

جمله ی "اذکرنا عند ربک"جز درخواست شفاعت چیزی نیست.

4.حدیث علی (ع)(منابع:مجالس مفید ،مجلس12،ص103؛ نهج البلاغه خطبه 235):

محدثان نقل میکنند آنگاه که پییامبر(ص) درگذشت،علی (ع)مشغول تغسیل پیامبرگشت،به هنگام غسل دادن چنین گفت:پدر و مادرم فدای تو باد!ما را نزد خدایت یاد کن و ما را به خاطر داشته باش!»

نمونه های این نوع قضایا فراوان است که نقل بشترین آن ها موجب اطاله سخن میگردد.




  • دانلود فیلم